16 juli 2018

Negen Weken Zomer - Week 3



Mijn (zen)tangle schetsboekje is terecht! Wellicht zag je mijn oproepje in de nieuwsbrief van juni, maar zoeken is niet meer nodig!
Het boekje zat verstopt in de rug van een kast ... waar een verhuis al niet goed voor is ...

Om dit te vieren maken we deze week samen een frisse (zen)tangle. 
Ik liet me inspireren door citroentjes -ook zo'n "all-time-favorite" van me- voor de opbouw van mijn tangle.
Hieronder leg ik stap voor stap uit hoe je de opbouw opzet en welke patroontjes ik gebruikte.
Maak er vooral iets van jezelf van!

Ideetjes voor het tekenen van citroentjes vind je in het NWZ-Pinterest album .



Stap 1Ik begon met het maken van wat schetsjes en het verzamelen van ideetjes op wat kladpapier. 

Stap 2: Teken het kader en de lay-out van de citroentjes lichtjes in tekenpotlood en traceer nadien met je zwarte pen (ik gebruik Uniball Eye op Bristol-papier).
Speel wat met de dikte van de lijnen. Door een lijn hier en daar wat te verzwaren komt je onderwerp tot leven en krijgt het wat volume.

Stap 3: Teken onder en boven de verzameling citroentjes een golvende afbakening - dit kan ook gewoon eerst in potlood en nadien in pen.

Stap 4: Bepaal welke patroontjes je wilt gebruiken en begin met opvullen.
Laat hier en daar wat witruimte, zodat het niet te druk wordt en overvol komt te staan. Welke 5 patroontjes ik gebruikte zie je hierboven.

Stap 5: Werk af: Gum je potloodlijnen af. Dit kan best door er met een kneedgum over te rollen. Laat wel  je tekening eerst lang genoeg opdrogen.

Stap 6: Neem je kleurpotloden en kleur de citroentjes zachtjes in. Laat ook hier wat wit meespelen.
Als je een watervaste pen gebruikte (zoals de Uniball) kan je ook met stiften inkleuren.